Skip Navigation

Phantogram US

En kjerne bestående i trip-hop à la Massive Attack, og drar deg inn i sin atmosfære med fyldige basslinjer, elektrosyntmelodier og glatte gitartoner.

Greenwich-duoen Phantogram er i disse dager aktuelle med sin tredje fullengder «Three», og i USA spiller de for stappfulle hus på hele sin pågående turné. Duoen spiller i Norge for første gang under Pstereo i 2017!

Phantogram består av vokalist og keyboardist Sarah Barthel og vokalist og gitarist Josh Carter. Bandet etablerte seg under navnet Charlie Everywhere i 2007, og har siden den gang gitt ut tre studioalbum, en haug med EPer og en bråte med singler, i tillegg til å ha samarbeidet med storheter som Big Boi og Miley Cyrus. Twerk it!

Debutalbumet «Eyelid Movies» (2010) er lyden av «street beat», som duoen selv kaller sounden sin. Lydbildet har en kjerne bestående i trip-hop à la Massive Attack, og drar deg inn i sin atmosfære med fyldige basslinjer, elektrosyntmelodier og glatte gitartoner. Musikknettstedet Pitchfork ga albumet 7.5/10, og BBC Music klinket til med 8/10.

Oppfølgeren «Voices» (2014) gjorde det ikke noe dårligere. Utgivelser som Entertainment Weekly, Paste Magazine og AllMusic ga alle albumet topplasseringer, og det toneangivende musikknettstedet PopMatters ga albumet 8 av 10 på skalaen. De mente at «with their newest album the New York based duo have turned from a promising indie-rock group into a full-fledged, ass kicking, genre-mashing superhero team». Vi stiller oss velvillig bak den påstanden, vi!

Nå har de altså gitt ut sitt tredje studioalbum, passende nok titulert «Three», stappfull av hooks og heftige refreng med et noe mer popaktig preg, uten at det går på akkord med autensiteten. DIY Magazine sier det kanskje best: «Tracks such as ‘Answer’ contain more light, pop-ridden sensibilities, yet it’s with the grittier, heavier-sounding choruses where Phantogram are at their best».

«Phantogram’s fix and mend methods, and above average song craft, are admirable and compelling. An unexpected treat»
– The Skinny

«Three is perhaps Phantogram’s most incisive record yet, sustaining a very solid and concrete idea of what kind of pop it wants to promote»